تبلیغات
منتظر

منتظر
(اللهم عجل لولیکل فرج)
قالب وبلاگ

اسناد تاریخی یورش به خانه وحی

 

برخی از تاریخ نویسان اهل تسنن حادثه یورش به خانه وحی را نیمه روشن و برخی تا حدی روشن بیان نموده‏اند كه به نمونه‏ هایی اشاره می‏شود :
طبری:

او كه نسبت‏به خلفا تعصب خاصی دارد، به این مقدار اعتراف می‏كند:

« اتی عمر بن خطاب منزل علی فقال: لاحر قن علیكم او لتخرجن الی البیعة»

«عمر بن خطاب در برابر خانه علی علیه السلام قرار گرفت و گفت: براستی [خانه را] بر روی شما به آتش می‏كشم و یا اینكه شما برای بیعت خانه را ترك گویید»


ابن قتیبه دینوری:

این نویسنده گامی فراتر رفته، می‏گوید: خلیفه نه تنها تهدید كرد، بلكه دستور داد كه در اطراف خانه هیزم جمع كنند و افزود: «به خدایی كه جان عمر در دست اوست! یا باید خانه را ترك كنید و یا اینكه خانه را آتش زده و می‏سوزانم»

«وقتی به او گفته شد كه دختر گرامی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، فاطمه در خانه است، گفت: «هر چند فاطمه در آن باشد» (الامامة والسیاسة، ج‏2، ص‏12؛ اعلام النساء، ج‏3، ص‏1205 )


ابن عبد ربه اندلسی می‏گوید:

 خلیفه به عمر ماموریت داد كه متحصنان را از خانه بیرون كشد و اگر مقاومت كردند با آنان نبرد نماید، از اینرو عمر آتشی آورد كه خانه را بسوزاند «فاقبل بقبس من النار علی ان یضرم علیهم الدار»

 در این موقع با فاطمه علیها السلام روبرو گردید، آن حضرت فرمود: فرزند خطاب! آمده‏ای خانه ما را به آتش بكشی؟ وی گفت: آری، مگر اینكه بسان دیگران با خلیفه بیعت نمایید. (عقدالفرید، ج‏4، ص‏260; تاریخ ابی الفداء، ج‏1، ص‏156; اعلام النساء، ج‏3، ص‏1207)


شبیه اعترافات فوق را ابو الولید محب الدین محمد بن شخته الحنفی قاضی حنفیها در حلب متوفای سال 815 دارد) شرح ابن ابی الحدید، ج‏2، ص‏19 و ج‏1، ص‏134؛ ریاحین الشریعه، ج‏1، ص‏285)

( احمد بن یحیی بلاذری متوفای) (279 انساب الاشراف، ج‏1، ص‏586؛ تلخیص الشافی، ج‏3، ص‏76 )

ابی خیزرانه در كتاب غرر ( نهج الحق و كشف الصدق، ص‏271) ، نیز چنین مطالبی دارند. و همچنین ابن واضح یعقوبی ( تاریخ یعقوبی، ج‏2، ص‏126 ) ، عمر رضا كحاله در كتاب «اعلام النساء» و ابراهیم بن عبدالله یمنی در كتاب «الاكتفاء» و ... این امور را ذكر كرده‏اند.
مصادر دوم:

گروهی از تاریخ نویسان اهل سنت ‏به آخرین مرحله از جسارت به خانه زهرا علیها السلام نیز اعتراف نموده‏اند، و صریحا گفته‏اند كه عمر خانه علی علیه السلام و زهرا علیها السلام را آتش زد.از جمله :
محمد بن عبدالكریم بن احمد شافعی، معروف به شهرستانی (579 – 548)، از ابراهیم بن سیار بن هانی، معروف به نظام، متوفای سال 231 - كه از اعاظم شیوخ معتزله و استاد جاحظ بوده است - نقل كرده است كه گفت: «... وكان عمر یصبح احرقوها بمن فیها وما كان فی الدار غیر علی وفاطمة والحسن والحسین علیهم السلام، و عمر بود كه فرمان داد خانه را با كسانی كه در آن قرار دارند بسوزانند، در حالی كه در خانه جز علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام كسی نبود»
مصادر سوم:

مسعودی گفته است: «فَوَجَّهُوا اِلی مَنْزِلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوا بابَهُ... وَ ضَغَطُوا سَیِّدَةَ النِّساءِ بِالْبابِ حَتّی اَسْقَطَتْ مُحْسِنا؛ پس [عمر و همراهان] به خانه علی علیه‏السلام رو كردند و هجوم برده، خانه آن حضرت را به آتش كشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛ چنان كه محسن را سقط نمود»
نظّام، طبق نقل عبدالكریم بن احمد شافعی شهرستانی (548 - 479 ق.) می‏گوید: «اِنَّ عُمَرَ ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ یَوْمَ الْبَیْعَةِ حَتّی اَلْقَتْ اَلْجَنینَ مِنْ بَطْنِها
(الملل و النحل، عبدالكریم شهرستانی، ج1، ص57) ؛ به راستی عمر در روز بیعت، ضربتی به فاطمه علیهاالسلام وارد كرد كه بر اثر آن، جنین خویش را سِقط نمود»
همین قول را اسفرائینی (متوفای 429 ق.)، به نظّام نسبت داده و گفته است كه او قائل بود: «اَنَّ عُمَرَ ضَرَبَ فاطِمَةَ وَ مَنَعَ میراثَ الْعِتْرَةِ؛ عمر فاطمه علیهاالسلام را زد و از ارث اهل بیت علیهم‏السلام جلوگیری كرد»( اَلفرقُ بین الفرق، عبدالقاهر الاسفرائینی، ص107)
صفدی یكی دیگر از علمای اهل سنّت می‏گوید: «اِنَّ عُمَرَ ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ یَوْمَ الْبَیْعَةِ حَتّی اَلْقَتْ اَلْمُحْسِنَ مِنْ بَطْنِها (الوافی بالوفیات، صفدی، ج5، ص347) ؛ به راستی عمر آنچنان فاطمه علیهاالسلام را در روز بیعت زد كه محسن را سِقط نمود»
مقاتل بن عطیّه می‏گوید: «ابابكر بعد از آنكه با تهدید و ترس و شمشیر از مردم بیعت گرفت، عمر و قنفذ و جماعتی را به درب خانه علی و زهرا علیهماالسلام فرستاد. عمر هیزم را درِ خانه فاطمه جمع نمود و درب خانه را به آتش كشید، هنگامی كه فاطمه زهرا علیهاالسلام پشت در آمد، عمر و اصحاب او جمع شدند و عمر آنچنان حضرت فاطمه علیهاالسلام را پشت در فشار داد كه فرزندش را سقط نمود و میخ در به سینه حضرت فرو رفت [و بر اثر آن صدمات] حضرت به (بستر) بیماری افتاد تا آنكه از دنیا رفت»(«اَرْسَلَ عُمَرَ وَ قُنْفُذا وَ جَماعَةً اِلی دارِ عَلیٍّ وَ فاطِمَةَ علیهماالسلام وَ جَمَعَ عُمَرُ الْحَطَبَ عَلی دارِ فاطِمَةَ وَ اَحْرَقَ بابَ الدّارِ وَ لمّا جائَتْ فاطِمَةُ خَلْفَ الْباب تَعَدَّدَ عَمَرُ وَ اَصْحابُهُ وَ عَصَرَ عُمَرُ فاطِمَةَ علیهاالسلام خَلْفَ البابِ حَتّی اَسْقَطَتْ جَنینَها وَ نَبَتَ مِسْمارُ الْبابِ فی صَدْرِها وَ سَقَطَتْ مَریضةً حَتّی ماتَتْ» الامامة والخلافة، مقاتل بن عطیة، ص160 ـ 16 )
طبق نقل علمای اهل سنت، رسول الله (ص)هم واقعه شهادت حضرت زهرا را پیش‌بینی كرده بودند. جوینی از علمای بزرگ اهل سنت (ذهبی در مورد او می‌گوید امام و پیشوا محدث یگانه و كامل و فخر اسلام و با دیانت و صالح بود. ر.ك تذكرة الحفاظ ج 4 ، ص 1505- 1506 ، رقم 24 )، نقل می‌كند كه رسول خدا فرمودند «من هر وقت او را می‌بینم یاد آن اتفاقی می‌افتم كه بعد از من برایش رخ خواهد داد. گویا می‌بینم كه ذلت در خانه وی داخل شده، حرمتش شكسته شده ، حقش غصب گردیده ، از ارثش محروم گردیده ، پهلویش شكسته شده است و فرزند در رحمش سقط شده است در حالیكه صدا می‌زند یا محمداه ولی كسی جواب او را نمی‌دهد..... او اول كسی است كه از خانواده ام به من خواهد پیوست. او د ر حالی نزد من می‌آید كه اندوهگین و سختی كشیده و غمگین است و كشته (شهید) شده است. .( فرائد السمطین ج2 ، ص 34 و 35 )

 

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلك

منبع: montazeranenoor.mihanblog.com 

[ شنبه 26 فروردین 1391 ] [ 02:33 ب.ظ ] [ محمد زارع ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
موضوعات وب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

مصاف با شیطان; border=

وب سایت ثائر

free counters
Free counters ماسون تیوب

بزرگترین لینک باکس مذهبی

عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir پایگاه تفریحی سیب پاتوق - دانلود سرگرمی آموزش ترفند در بزرگترین پاتوق ایرونی